S cílem usnadnit uživatelům používat naše webové stránky využíváme cookies. Používáním našich stránek souhlasíte s ukládáním souborů cookie na vašem počítači / zařízení. Nastavení cookies můžete změnit v nastavení vašeho prohlížeče.


Chia semínka

Chia semínka

Chia - semínka byliny Šalvěje hispánské znali ji staří Aztékové a Mayové z Jižní Ameriky, kteří je využívali jako zdroj energie. Chia považovali za drahocenou plodinu, využívali ji jako léčivo i platidlo.

Patří mezí tzv. superpotraviny díky svému obsahu bílkovin, minerálu jako železo, sodík, draslík, fosfor, magnesium, vápník (až pětkráv více než v mléce). Dále obsahují vlákninu, omega-3 mastné kyseliny, antioxidanty. Semínka pozitivně působí na tělo, vyznačují se vysokou schopností na sebe vázat vodu, až 12x dokáží zvětšit svůj objem.

Co obsahují chia:

  • vitamíny A, B1, B2, B3, B9, B12, B17, C, E
  • minerální látky - železo (3x více než španát), hořčík (15x více než brokolice), sodík, draslík, fosfor, mangan, vápník až pětkrát více než v mléce
  • bílkoviny, tuky
  • antioxidanty
  • vysoký obsah omega-3 mastných kyselin
  • vysoký obsah rozpustné vlákniny (30g semínek obsahuje 11g vlákniny, což je téměř 35% doporučené denní dávky)

 

Pozitivní vlastnosti:

  • schopnost snižovat hladinu krevního cukru
  • pozitivní vliv při předcházení kardiovaskulárním onemocněním
  • jsou vhodnou součástí jídelníčku osob s onemocněním srdce, krevního oběhu nebo zvýšeným LDL cholesterolem
  • vysoká hydrofilní vlastnost a podstupné uvolňování vody a tím i udržení hladiny kreního cukru
  • snadno stravitelná
  • zlepšují imunitu
  • neobsahuje lepek
  • vyživují pleť a vlasy
  • urychlují regeneraci svalů po zátěži
  • zlepšují paměť

 

Chia semínka může konzumovat každý, ale kdo by je především měl zařadit do jídelníčku?

  • SPORTOVCI - díky vysokému obsahu vlákniny jsou semínka hyrofobní, mají tedy vysokou schopnost vázat vodu. Pokud si dáte před sportováním nasáklá chia semínka, Vaše tělo bude během sportu hydratováno nasáklou vláhou. Nebudete muset během výkonu pít tolik vody a navíc budete schopni padat lepší výkon. Zajistí Vám také dostatek minerálních látek a vitamínů.
  • DIABETICI - konzumací chia semínek zpomalíte trávení polysacharidů na glukózu a tím se ustálí hladinu krevního cukru, posílí vytrvalostní výkon.
  • LIDÉ NA DIETĚ - chia navozující svým vysokým obsahem vlákniny pocit sytosti. Ustálením hladiny cukru v krvi snižuje chuť na sladkosti.


Základní gel z chia semínek

Gel je velice lehce stravitelný a bez chuti, nenaruší tedy chuť pokrmů.

Složení:

Zamícháme a necháme odstát přibližně 10 minut. Semínka významně nasávají vodu, můžeme je nechat déle želírovat, aby gel byl kompaktnější. Vytvořený gel můžeme skladovat až deset dní v lednici a průběžně jej používat k přípravě pokrmů nebo nápojů

 

Energetický nápoj Chia fresca

Výborný drik nejen pro sportovce nebo na párty, když potřebujeme doplnit tekutinu v těle a energii.

Složení:

  • Voda 0,5 L
  • 1-2 lžíce chia
  • Trochu máty nebo meduňky
  • Můžeme lehce osladit medem případně stevií
  • nakrájená limetka


Domácí müsli

Složení:

  • 2 lžíce medu
  • mandle a vlašské ořechy dle chuti
  • 1 přesnídávka
  • 250g ovesných vloček
  • 1 lžička skořice

V míse smícháme vločky s nadrcenými ořechy, přesnídávkou, medem a skořicí. Vznikne lepkavá hmota, kterou rozprostřeme na plech pokrytý pečícím papírem a pečem při 160°C asi 15-20 minut. Občas prmícháme, necháme vychladnout a ztuhnout.

 

Chia semínka můžete zakoupit zde od 50g až po kilová balení